10 september 2026 - Dick Bijl - Het pillen probleem
- Locatie: Zuidwend 2, 8314 AA Bant
- Tijd: 19.30 uur
Op 10 september ontvangt MOK Dick Bijl in de Bantsiliek voor een lezing.
Biografie Dick Bijl.
Dick Bijl (1956) studeerde geneeskunde aan de Universiteit Utrecht. Na zijn artsexamen werkte hij enkele jaren als arts-assistent inwendige geneeskunde in het Diaconessenhuis Leiden. Daarna deed hij in 1998 in Utrecht de huisartsenopleiding. Vervolgens werkte hij enkele jaren in het Nederlands Astmacentrum Davos, Zwitserland.
Na terugkeer in Nederland in 1991 werkte hij als huisarts en deed mee aan wetenschappelijk onderzoek. In 1995 deed hij een opleiding voor epidemioloog met als keuzevakken medicijnenonderzoek (farmaco-epidemiologie) en een specifieke vorm van medicijnenonderzoek, de clinical trial. Met toenemende verbazing stelde Bijl vast dat hij voorheen vrijwel niets wist van medicijnen en medicijnenonderzoeken. Waarom werd de epidemiologische kennis niet aan studenten geneeskunde onderwezen?
Na deze opleiding ging hij werken als redacteur bij het Geneesmiddelenbulletin. Hij bleef tot 2003 praktiseren als huisarts. In 2005 werd hij hoofdredacteur van het bulletin, een functie die hij vervulde tot juli 2017. In de jaren bij het bulletin schreef hij enkele honderden artikelen over medicijnen, waarbij zijn bijzondere interesse uitgaat naar psychiatrie en psychofarmaca. In 2006 promoveerde hij op het proefschrift Major depression in general practice.
Geleidelijk zag Bijl in dat de wetenschappelijke farmacotherapie in conflict was gekomen met de gesponsorde academische geneeskunde en dat dit het belang van patiënten schaadt. Zijn ideeën hierover vatte hij samen in Het pillenprobleem. Waarom zoveel mensen zoveel medicijnen gebruiken die niet werken en niet helpen, dat in 2018 verscheen. Het boek werd een bestseller bij Amsterdam University Press. Daarna schreef hij Psychofarmaca en wetenschappelijk onderzoek met psychofarmaca voor bureau Bêta in Nijmegen (β-prikkel 7) en Antidepressiva en depressie (Lemniscaat, 2019).
In 2016 is hij gekozen president van de International Society of Drug Bulletins. Sinds december 2018 is hij lid van de redactie van Folia Pharmacotherapeutica in Brussel.
Sinds 2005 is Bijl regelmatig in de media om onafhankelijke informatie over medicijnen te geven. Bijl werkt thans als zzp-er. Hij geeft nationaal en internationaal lezingen over uiteenlopende onderwerpen die te maken hebben met medicijnen. Ook geeft hij lezingen met ervaringsdeskundigen in de psychiatrie om de voordelen en risico’s van psychofarmaca duidelijk te maken. Over de pandemie schreef hij 3 boeken: Pandemische chaos, Voorbij de pandemische chaos en Landverraad. In 2025 verscheen De farmaceutische industrie. Verlosser, weldoener of bedrijfscrimineel.
De lezing in De Bant begint met een korte geschiedenis van de farmaceutische industrie, met name in Zwitserland en Duitsland. Vervolgens komt de basis van het pillenprobleem ter sprake en worden meerdere voorbeelden gegeven van medicijnen die niet werken en niet helpen. Als de tijd het toetaat zal worden stilgestaan bij de recente pandemie en wat daar zoal fout is gegaan.
Websites: www.hetpillenprobleem.nl en www.overnu.nl
Wil je erbij zijn? Bevestig nu je deelname:
Naar de agenda
